Ми продовжуємо розкривати зміст законопроекту «Про дорожній рух та його безпеку», який зареєстрований у Верховній Раді під номером 5184. Раніше ми описували як буде проводитися навчання майбутніх водіїв і як буде проходити іспит з теорії ПДР. Сьогодні ми опишемо, як автори законопроекту №5184 пропонують приймати тест на навички і поведінку водія, або як «здати водіння», якщо сказати більш звичними словами.
Нагадаємо, що спочатку кандидату доведеться пройти медкомісію, вивчити теорію, після чого здати відповідний іспит. І лише після успішного результату з «теорії», бажаючий в майбутньому отримати «права», отримає статус «кандидат у водії».
Наявність документа, що підтверджує цей статус, дає право розпочати навчання водінню, по завершенню якого прийде пора здати і саму «практику». Здача іспитів відбувається на платній основі. Їх вартість визначається кожним екзаменатором окремо, з урахуванням часу проведення практичного тесту, і буде включати плату за користування Державним реєстром безпеки дорожнього руху.
Хто такі «екзаменатори»?
Це нова посада. Фактично, це будуть незалежні експерти, уповноважені приймати іспит з практики водіння. Екзаменатор не може бути власником автошколи, викладати в ній або займатися індивідуальною підготовкою майбутніх водіїв. Статус екзаменатора буде підтверджуватися спеціальним сертифікатом від Національного бюро безпеки дорожнього руху. Стати екзаменатором буде непросто: мінімальний вік - від 28 років, водійський стаж - не менше 10 років, вища освіта, відсутність зафіксованих порушень ПДР за останні 3 роки. Крім цього доведеться пройти спеціальне навчання, психофізичну експертизу і медкомісію. Цей статус утримати буде нелегко: якщо екзаменатор сам «попадеться» на порушенні ПДР – він втратить право на прийом іспитів!
Практичний іспит: де і як
Практичний тест на навички і поведінку кандидатів у водії ТЗ повинен проводитися в умовах різної інтенсивності дорожнього руху, на всіх видах міських вулиць, з різними видами труднощів, з якими можуть зустрічатися водії. Частково тест для автомобілістів буде проходити на спеціальних автодромах, але для мотоциклістів – тільки на них.
В автомобілі, на якому буде проводитися тестування, обов'язково встановлюються відеореєстратори, які фіксують дорожню обстановку попереду транспортного засобу і дії кандидата у водії при проведенні тесту. Відеоматеріали зберігаються екзаменатором протягом трьох років і надаються за запитом уповноважених посадових осіб.
Тривалість тесту складатиме 25-40 хвилин для категорій АМ, А1, А2, А, В1 і 45-60 хвилин для інших категорій ТЗ.
Враховується тільки «чиста їзда»: час тесту не включає прийом кандидата у водії, підготовку ТЗ та його технічну перевірку, спеціальні маневри і оголошення результатів практичного тесту.
Частиною тесту буде підготовка кандидатом ТЗ перед поїздкою: регулювання положення сидіння водія, дзеркал заднього виду; використання ременів безпеки і підголівників; перевірка закриття дверей; вибіркова перевірка стану шин, рульового управління, гальм, фар, світлоповертачів, покажчиків повороту і звукового сигналу; контроль рівня рідин (наприклад, моторного масла, охолоджуючої і гальмівної рідини, рідини для омивання скла). Перевірка факторів безпеки, які стосуються завантаження транспортного засобу (категорії BE, C, CE, C1, C1E) буде включати: огляд кузова, вантажних дверей, механізму завантаження, фіксацію вантажу...
Для категорій BE, CE, C1E, DE, D1E передбачена перевірка зчіпного пристрою, гальмівних і електричних з'єднань причепа. А претендентам на «права» категорій D, DE, D1, D1E доведеться продемонструвати здатність застосовувати спеціальні заходи з безпеки, навички контролю за кузовом, дверима, аварійними виходами, використання аптечки, вогнегасників та іншого обладнання.
Та поїхали вже!
У тест на навички і поведінку кандидата у водії транспортного засобу будуть включені наступні дії та маневри:
- початок руху після зупинки, стоянки або паркування, після обов'язкової зупинки у дорожньому русі;
- виїзд на дорогу; рух по прямих дорогах;
- зустрічний роз'їзд транспортних засобів, у тому числі в обмеженому просторі;
- рух на поворотах;
- наближення до перехрестя і проїзд перехресть;
- зміна напрямку: ліві і праві повороти;
- зміна смуг;
- виїзд на дорогу з смуги розгону;
- з'їзд з дороги через смугу гальмування;
- обгін/випередження: обгін інших ТЗ, рух поруч з перешкодами, наприклад, припаркованими машинами;
- випередження інших ТЗ;
- рух в особливих дорожніх умовах: круговий рух, залізничні переїзди, пішохідні переходи, рух на крутих підйомах і спусках, у тому числі затяжних;
- рух заднім ходом по прямій або з поворотом вправо або вліво при дотриманні правильної смуги руху;
- розворот транспортного засобу з використанням передачі для руху вперед і назад; зупинка,
- постановка на стоянку або паркування ТЗ: паралельно, діагонально або поперечно, як передньою, так і задньою частиною на рівній поверхні, підйомі або спуску;
- плавне гальмування для зупинки чи стоянки (здійснення екстреного гальмування не є обов'язковим);
- вжиття необхідних заходів при виході з транспортного засобу
- зняття і постановка мотоцикла (мопеда) на його опору (при наявності такої) і переміщення його без допомоги двигуна при русі поруч з ним;
- постановки на стоянку або паркування мотоцикла (мопеда) на його опору (підніжку);
- не менше двох маневрів повинні бути виконані на низькій швидкості, включаючи слалом;
- це повинно дати можливість оцінити навички керування зчепленням в поєднанні з гальмами, рівновагу, область видимості, позицію на мотоциклі, трициклі, квадроциклі, мопеді і позицію ніг на упорах;
- не менше двох маневрів повинні бути виконані на високій швидкості, один з яких на другій або третій передачі при швидкості не менше 30 км/год (для мопедів - 20 км/год), а інший - уникнути перешкоди - на мінімальній швидкості 50 км/год (для мопедів - 40 км/год);
- не менш як дві вправи на гальмування повинні бути виконані, включаючи екстрене гальмування, на мінімальній швидкості 50 км/год (мопеди - 40 км/год).
Для кандидатів у водії категорій ВЕ, CE, C1E, DE, D1E додатково включаються такі дії та маневри:
- з'єднання і від'єднання причепа або напівпричепа з його транспортним засобом;
- це дія повинна включати тягач, який стоїть поруч з причепом (не на одній лінії з ним);
- рух заднім ходом по криволінійній траекторії;
- безпечна постановка ТЗ для завантаження/розвантаження.
Це повинно відображатися в загальному стилі управління, і екзаменатор повинен враховувати загальне враження про кандидата.
Керування транспортним засобом з механічною або автоматичною коробкою передач можливе за умови проходження тесту на навички і поведінку на ТЗ з механічною коробкою передач. Якщо кандидат проходить практичний тест на машині з автоматичною коробкою передач, про це буде зроблено запис в посвідченні, виданому на підставі такого тесту. Згодом водій з таким записом отримає права для керування лише автомобілями з АКП.
У разі успішної здачі кандидатом у водії тесту на навички і поведінку, йому буде видано посвідчення водія відповідної категорії.