Отправлено 05 мая 2016 - 12:21
Стаття 6. Визначення термінів
Терміни, що наведені у цьому Законі, мають таке значення:
аварійно-небезпечна ділянка автомобільної дороги – ділянка дороги, параметри або облаштування якої не відповідають вимогам національних стандартів і потребують здійснення заходів із поліпшення безпеки дорожнього руху;
аварійна обстановка – дорожня обстановка, за якої учасник дорожнього руху, що належно виконує вимоги цього Закону, не має можливості уникнути дорожньо-транспортної пригоди;
аварійна ситуація– ситуація, яка виникла внаслідок порушення вимог законодавства чи внаслідок дії непереборних сил і примусила учасників дорожнього руху екстренозмінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян;
автобус –автомобіль (крім тролейбуса),який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу, з кількістю місць для сидіння більше ніж дев'ять з місцем водія включно;
автомагістраль– автомобільна дорога, що:
- спеціально побудована і призначена для руху транспортних засобів, не призначена для в'їзду на прилеглу територію або виїзду з неї;
- має для кожного напрямку руху окремі проїзні частини, відокремлені одна від іншої розділювальною смугою;
- не перетинає на одному рівні інші дороги, залізничні і трамвайні колії, пішохідні і велосипедні доріжки, шляхи проходу тварин, має огородження на узбіччях і розділювальній смузі та обгороджена сіткою;
- позначена дорожнім знаком 5.1 "Автомагістраль"(додаток 3);
- передбачає особливі умови руху, визначеністаттею 69 цього Закону.
автомобіль–нерейковиймеханічний транспортний засіб(за виняткоммотоциклу тадвоколісного мопеду),щоза своїми технічними характеристиками поділяється на декілька категорій, визначених частиною третьою статті 43 цього Закону,використовується для перевезення людей та (чи)вантажів, буксирування транспортних засобів, виконання спеціальних робіт. Цей термін охоплює також тролейбуси, тобтотранспортні засоби, що приводяться в дію за допомогою електродвигуна і живляться від спеціально передбачених для цього ліній електропередач. До автомобілів не відносяться транспортні засоби сільськогосподарського,меліоративного та дорожньо-будівельного призначення (трактори, самохідні машини і механізми), для яких перевезення людей, вантажів, або буксирування транспортних засобів є лише допоміжною функцією;
автомобільвантажний– автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів.Перевезення людей вантажними автомобілями є лише їх допоміжною функцією;
автомобіль легковий – автомобіль, призначений для перевезення пасажирів та їхнього багажу, що має до 8 місць для пасажирів, не враховуючи місце водія;
автопоїзд (транспортний состав)– механічний транспортний засіб, з'єднаний з одним або кількома причепами(крім бокового причепу мотоцикла) за допомогою зчіпного пристрою, за умови відповідності причепу (причепів) тягачеві згідно з технічною характеристикою заводу-виробника;
аудит безпеки дорожнього руху–перевірка результатів діяльності підприємств, організацій при проектуванні, будівництві,реконструкції, ремонтіта експлуатації автомобільних доріг на відповідність діючим вимогам правил, норм, нормативів і стандартів з організації дорожнього руху та його безпеки;
безпека дорожнього руху – стан процесу (системи) дорожнього руху, що визначаєступінь (рівень) захищеності учасників дорожнього руху від дорожньо-транспортних пригод та їх наслідків;
безпечна дистанція– відстань до транспортного засобу, що рухається попереду по тій самій смузі(ряду), яка у разі його раптового гальмування або зупинки внаслідок такого гальмуваннядасть можливість водієві транспортного засобу, що рухається позаду, запобігти зіткненню без здійснення будь-якого маневру;
безпечний інтервал– відстань між боковими частинами транспортних засобів, що рухаються, або між ними та іншими об'єктами, за якої гарантована безпека дорожнього руху;
безпечна швидкість– швидкістьв межах максимальної дозволеної цим Законом для конкретного транспортного засобу на даній ділянці дороги, за якої водій має змогу безпечно керувати транспортним засобом та контролювати його рух у конкретних дорожніх умовах;
буксирування –таке, що не належить доексплуатації автопоїзда, переміщення одним механічним транспортним засобом іншоготранспортного засобу на жорсткому чи гнучкому зчепленні або способом часткового навантаження на платформу чи на спеціальне опорне пристосування;
бульвар– озеленена територія вздовж автомобільної дороги (дороги, вулиці) з алеями ідоріжками для пішохідного руху і короткочасноговідпочинку пішоходів. Бульвар, розміщений посередині дороги, розділяє суміжні проїзні частини;
вартість середньостатистичного життя– виражена в грошовій формі вартість життя фізичної особи, яка вимірюється шляхом визначення чистої обґрунтованої вартості вигод, якіінші фізичні особи (чоловік, дружина, утриманці, партнери, роботодавці) та держава могли бочікувати від майбутніх зусиль цієї особи, вартість життя якої підлягає оцінці;
велосипед – транспортний засіб, крім інвалідних колясок, який має принаймні два колеса і приводиться в рух переважно за допомогою педалей або рукояток м'язовою енергією особи, яка керує ним. До велосипедів прирівнюються також транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі і приводяться в дію за допомогоюдвигуна внутрішнього згоранняробочим об’ємом менше 50 куб. см або електродвигунамаксимальною номінальною потужністю не більше 4 кВт, за умови, що їхмаксимальна конструктивна швидкість не перевищує25 км/год;
велосипедист– особа, що бере участь у дорожньому русі, перебуваючи на велосипеді або прирівняному до нього транспортному засобі у якості водія.
велосипедна доріжка–окрема доріжка або відокремлена частина автомобільної дороги,призначена для рухувелосипедистіві позначена дорожнім знаком 4.12"Доріжка для велосипедистів" (додаток 3) та (або) дорожньою розміткою 1.29 (додаток 4).Велосипедна доріжка конструктивно відокремлюється від інших доріг або від інших елементів однієї й тієї ж дороги.Місце перетину велосипедної доріжки з проїзною частиною позначається дорожнім знаком 1.34 (додаток 3) і дорожньою розміткою 1.15 (додаток 4);
велосипедна смуга руху – смуга проїзної частини, призначена для руху велосипедистів, що відокремлена від іншої проїзної частини за допомогою дорожньої розмітки 1.1 і позначена дорожнім знаком 4.12 "Доріжка для велосипедистів" (додаток 3) та (або) дорожньою розміткою 1.29 (додаток 4);
видимість у напрямку руху– максимальна відстань, на якій з місця водія можна чітко розпізнати межі елементів дороги(вулиці),її інженерного обладнання, розмітки та розміщення учасників руху (позначених відповідно до вимог цього Закону, зокрема у темну пору доби), що дає змогу водієві орієнтуватися під час керування транспортним засобом, зокрема для вибору безпечної швидкості та здійснення безпечного маневру;
видимість недостатня – видимість дороги в напрямку руху менше 300 м у сутінках, в умовах туману, дощу, снігопаду тощо;
випередження– рух транспортного засобу із швидкістю,яка перевищує швидкість попутного транспортного засобу, що рухається поряд, як з попередньою зміною смуги руху (ряду), так і без неї;
власник транспортного засобу– фізична або юридична особа, яка володіє майновими правами на транспортний засіб, що підтверджується відповідними документами;
водій (погонич)– особа, яка керує будь-яким механічним чи немеханічним транспортним засобом (крім інвалідної коляски), або особа, що веде по дорогах худобу, стада, запряжених в'ючних чи верхових тварин, або вершник. Кандидат у водії, що керує транспортним засобом під час навчання водінню або складання практичних тестів на навички і поведінку у відповідності до вимог цього Закону, прирівнюється до водія. Водієм також є особа, яка навчає керуванню транспортним засобом, перебуваючи безпосередньо в транспортному засобі, та екзаменатор під час приймання іспитів на навички і поведінку водія;
габаритно-ваговий контроль– перевірка габаритних і вагових параметрів транспортного засобу, причепу і вантажу на предмет відповідності встановленим нормам щодо габаритів (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу) та щодо навантаження (фактична маса, осьове навантаження), яка проводиться відповідно до встановленого порядку на стаціонарних або пересувних пунктах габаритно-вагового контролю або автоматичною фіксацією спеціальними технічними засобами під час руху;
газон–ділянка спланованої території в межах населеного пункту із штучно створенимрослинним покривом (травою, квітами, клумбами, кущами або деревами), яка межує з проїзною частиною, тротуаром, велосипедною або пішохідною доріжкою, прилеглою територією та не призначенадля руху транспортних засобів і пішоходів, зупинки або стоянки транспортних засобів на ній;
гальмівний шлях– відстань, що проходить транспортний засіб під час екстреного гальмування від місця початку здійснення впливу на механізм керування гальмівною системою (педаль, рукоятку) до місця його зупинки;
грубі порушення правил дорожнього руху– порушення вимог цього Закону, за які законодавством передбачено адміністративне стягнення у вигляді позбавлення права керування транспортними засобами;
дати дорогу (не створювати перешкоди)– вимога до учасника дорожнього руху не починати, не продовжувати або не відновлювати рух, не здійснювати будь-яких маневрів (за винятком вимоги звільнити займану смугу рухуабо ряд), якщо це може примусити інших учасників дорожнього руху, які мають перевагу, змінити напрямок руху або швидкість;
денні ходові вогні– зовнішні світлові прилади білого кольору,встановлені спереду транспортного засобу і призначені для покращення видимості транспортного засобу під час його руху в світлий час доби;
дорога автомобільна (дорога, вулиця)– лінійний комплекс інженерних споруд та засобів організації дорожнього руху, призначений для безперешкодного, безпечного та зручного руху транспортних засобів та пішоходів і обмежений по ширині зовнішнім краєм тротуарів або краєм смуги відводу. Автомобільна дорога (дорога, вулиця) може включати в себе одну або декілька проїзних частин. Цей термін включає також спеціально побудовані тимчасові дороги, крім довільно накатаних доріг (колій).
дороги автомобільнідержавного значення– автомобільні дороги загального користування, до яких належать міжнародні, національні, регіональні та територіальні автомобільні дороги, позначені відповідними дорожніми знаками;
дорога головна–дорога з покриттям відносно ґрунтової, а також дорога відносно до виїзду з прилеглої території чи велосипедної доріжки, або (та) яка позначається знаками 1.22 "Перехрещення з другорядною дорогою", 1.23.1-1.23.4 "Прилягання другорядної дороги", 2.3 "Головна дорога" і 5.1 "Автомагістраль"(додаток 3),а такождорога для автомобілів по відношенню до решти доріг без розділювальної смуги. Інші дороги відносно головної вважаються другорядними. Наявність на другорядній дорозі покриття перед перехрестям не прирівнює її за значенням до головної. На перехрестях з круговим рухом головною вважається дорога, яка пролягає по колу, якщо інший порядок руху не визначений знаками пріоритету. На Т-подібних перехрестях, які утворені двома дорогами з покриттям або двома дорогами без покриття,головною вважається дорога, що має продовження по прямійабо кривій в плані, а дорога, що прилягає, вважається другорядною, якщо інший порядок руху не визначений знаками пріоритету;
дорога для автомобілів – автомобільна дорогаз окремими проїзними частинами, що конструктивно відокремлені одна від одної розділювальною смугою.Може позначатися дорожнім знаком 5.3 "Дорога для автомобілів" (додаток 3);
дорожньо-транспортна пригода(ДТП)– подія за участю транспортного засобу, що рухався, внаслідок якої загинули або травмованілюди чи завдані матеріальні збитки;
дорожньо-транспортна система – система органів та підрозділів, що забезпечують безпеку та організацію дорожнього руху, здійснюють транспортно-експлуатаційні таінженерні заходи, забезпечують технічну експлуатацію транспортних засобів та організацію перевезень, надають екстрену медичну допомогу, а також вулично-дорожня мережа, зовнішнє природне середовище та учасники дорожнього руху;
дорожньо-транспортний травматизм – сукупність травм, що призвели до заподіяння шкоди здоров’ю або смерті учасника дорожнього руху внаслідок дорожньо-транспортноїпригоди;
дорожні роботи– роботи, пов'язані з будівництвом, реконструкцією, ремонтом чи утриманням автомобільної дороги (вулиці), штучних споруд, споруд дорожнього водовідводу, інженерного облаштування, встановленням (ремонтом, заміною) технічних засобів організації дорожнього руху;
дорожній рух–процес руху по дорогах та інших місцях, де це не заборонено даним Законом, транспортних засобів та учасників дорожнього рухуі пов'язаних з ним суспільних відносин;
дорожні умови– сукупність факторів, що характеризують (з урахуванням пори року, періоду доби, атмосферних явищ, освітленості дороги) видимість у напрямку руху, стан поверхні проїзної частини (чистота, рівність, шорсткість, зчеплення), що повинен враховувати водій під час вибору безпечної швидкості, дистанції, інтервалу та прийомів керування транспортним засобом;
дорожня обстановка – сукупність факторів, що характеризуються дорожніми умовами, станом та геометричними параметрами проїзної частини(ширина, величина похилів на спусках і підйомах, віражів і заокруглень тощо), облаштуванням дороги (вулиці), у тому числі засобами організації дорожнього руху, інтенсивністю руху, наявними перешкодами тощо, які повинен ураховувати водій під час вибору швидкості, смуги руху та прийомів керування транспортним засобом;
експлуатація автопоїзда(транспортного состава)– транспортування тягачем причепа (причепів) згідно з інструкцією щодо його використання (відповідність причепа (причепів)тягачу, справність тягово-зчіпного пристрою, наявність та справність страхового з'єднання, єдиної системи сигналізації, освітлення, гальмування тощо);
експлуатація транспортного засобу–комплекс заходів, спрямованих на забезпечення виконання за допомогоютранспортного засобубудь-яких дій, пов'язаних з його прямим призначенням;
естакада– інженерна споруда для руху транспортних засобів та (або) пішоходів, підняття однієї дороги над іншою у місці їх перетину, а також для створення дороги на певній висоті, яка не має з'їздів на іншу дорогу;
житлова зона– дворові території, а також частини населених пунктів, позначені дорожнім знаком 5.31 "Житлова зона" (додаток 3), на яких діють особливі умови руху, визначені статтею 68 цього Закону;
забезпечення аварійного (екстреного) коридору – вимога до учасників дорожнього руху забезпечити вільну смугу або ряд (коридор) для безперешкодного проїзду оперативних автомобілів (автомобілів екстреної служби чи допомоги), що рухаються з увімкненими проблисковими маячками синього кольору та спеціальним звуковим сигналом. При русі такого автомобіля у крайній правій смузі (ряду), необхідно звільнити займану смугу (ряд) шляхом перестроювання ліворуч, при русі у крайній лівій смузі (ряду) – праворуч, а у разі його руху в середній смузі на дорогах, які мають три і більше смуг для руху в одному напрямку, – праворуч або ліворуч;
забезпечення безпеки дорожнього руху – діяльність, спрямована на систематичневиявлення, оцінку, попередження та усунення факторів ризику, що призводять до дорожньо-транспортного травматизму, а також усунення причин та умов виникнення дорожньо-транспортних пригод, зниження тяжкості їх наслідків;
залишення місця дорожньо-транспортної пригоди– дії учасника дорожньо-транспортної пригоди, спрямовані на приховування факту такої пригоди або обставин її скоєння, які спричинили необхідність проведення органами виконавчої владизаходів щодо встановлення (розшуку) цього учасника та (або) розшуку транспортного засобу.Не вважаються залишенням місця дорожньо-транспортної пригоди дії її учасника в відповідності з вимогами п.п. 2 «2» ст. 49 цього Закону;
залізничний переїзд– перехрещення дороги із залізничними коліями на одному рівні, межами якого є шлагбауми, а за їх відсутності –дорожні знаки 1.29 "Одноколійна залізниця" або 1.30 "Багатоколійна залізниця" (додаток 3), на якому діють особливі умови руху, визначені статтею 67 цього Закону;
засліплення– фізіологічний стан водія внаслідок дії будь-якого джереласвітла на його зір, коли водій об'єктивно не має можливості виявити перешкоди чи розпізнати межі елементів дороги на мінімальній відстані;
зовнішні світлові прилади–прилади, які забезпечують видимість дороги та транспортного засобу в темний час доби, в умовах недостатньої видимості та інформують учасників руху про розташування транспортного засобу в таких умовах, а також про характер його руху та маневрування;
зупинка–припинення руху транспортного засобу на проміжок часу, необхіднийдля здійснення посадки (висадки) пасажира чи завантаження (розвантаження) вантажу. Автомобіль таксі з увімкненим таксометром в очікуванні пасажира вважається таким, що здійснює зупинку.Під час зупинки водій транспортного засобу залишається за кермом або безпосередньо біля транспортного засобу;
зупинкавимушена– припинення руху транспортного засобу, зумовлене його технічним станом, аварійною ситуацією або небезпекою, що створюється вантажем, станом учасника дорожнього руху, а також припинення руху на вимогу уповноваженої особи, якій надано таке право за цим Законом;
зупинка обов'язкова – припинення руху транспортногозасобу для виконання вимог цього Закону: надання переваги в русі, виконання вимог регулювальника, сигналів світлофора тощо;
кандидат у водії – особа, що склала теоретичний тест і допущена до навчання (навчається) водінню транспортного засобу згідно вимогстатті 73 цього Закону;
квадроцикл– чотириколісний механічний транспортний засіб (автомобіль), в тому числі підвищеної прохідності (мотовсюдихід),переважно з верховоюпосадкою водія та (або) мотоциклетним кермом. Квадроцикл в залежності від своїх технічних характеристик може належати до категорії АМ, В1 або В, визначених частиною третьою статті 43 цього Закону;
керування агресивне– поведінка водія під час руху транспортного засобу, яка створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху чи провокує їх на поведінкуне у відповідності з вимогами цього Закону: різке гальмування та маневрування; неодноразова і часта зміна смуги руху; умисне недотримання безпечного інтервалу або дистанції; перешкоджання обгону; випередження по узбіччю; безпідставне використання звукового сигналу; використання образливих жестів і вигуків по відношенню до інших учасників дорожнього руху або посадових осіб органів державної влади, що забезпечують контроль за дорожнім рухом;
керування транспортним засобом –вплив на органикеруваннятранспортного засобу, що призводить до зміни його положення, напрямку та швидкості руху;
колона пішоходів– організована група людей, які рухаються по проїзній частині в одному напрямку. Порядок руху колони пішоходів визначається частинами 9 і 10 статті 46 цього Закону;
колона механічних транспортних засобів– організована група з трьох і більше механічних транспортних засобів, що разом рухаються в одному напрямку безпосередньо один за одним з постійно увімкненим ближнім світлом фар (протитуманними фарами). Порядок руху колони механічних транспортних засобів визначається статтею 71 цього Закону;
край перехрещуваної проїзної частини – ближня умовна лінія перетину проїзних частин, перед якою для надання переваги в русі транспортним засобам водій у разі необхідності повинен зупинити транспортний засіб;
край проїзної частини (для нерейкових транспортних засобів)– видима умовна чи позначена дорожньою розміткою лінія на проїзній частині в місці її прилягання до узбіччя, тротуару, газону, розділювальної смуги, смуги для руху трамваїв, велосипедної або пішохідної доріжки;
крайнє положення– положення транспортного засобу на відстані від межі смуги руху, яке не дає можливості рухатися попутному транспортному засобу, у тому числі двоколісному, ще ближче до цієї межі смуги руху;
майданчики для паркування– майданчики для стоянкитранспортних засобів, розміщені в межах вулиці, дороги або прилеглої території (в тому числі підземні і багаторівневі) та обладнані відповідно до вимог законодавства;
майданчикпосадковий– спеціально улаштований за межами проїзної частини майданчик (або на ній – для трамваїв) з твердимпокриттям, який служить для посадки (висадки) та очікування пасажирами маршрутних транспортних засобів та позначений відповідними дорожніми знаками;
маневрування (маневр)–перестроювання транспортного засобуз однієї смуги (ряду) на іншу (інший), в тому числі припочатку або закінченні руху, випередженні, об’їзді чи обгоні, поворот праворуч чи ліворуч, розворот, з'їзд з проїзної частини, рух заднім ходом. Рух транспортного засобу на заокругленні дороги (крива в плані)без зміни смуги руху (ряду)маневруваннямне вважається;
маса дозволена максимальна (повна маса)– маса спорядженого транспортного засобу з вантажем, водієм і пасажирами, що встановлена технічною характеристикою виробника транспортного засобу як максимально допустима. Дозволена максимальна маса автопоїзда – це сума дозволеної максимально допустимої маси кожного транспортного засобу, що входить до складу автопоїзда;
маса споряджена (маса без навантаження) –маса транспортного засобу без пасажирів та вантажу (багажу), але з повним запасом палива та інших експлуатаційних рідин (олива,гальмівна та охолоджувальна рідина,паливо обігрівача, рідина обмивача вітрового скла тощо), з інструментами, запасним колесом і масою водія;
маса фактична – маса транспортного засобу у будь-який конкретний момент часу з водієм, конкретною кількістю пасажирів та (або) вантажу. Фактична маса автопоїзда – це сума відповідних фактичних мас усіх транспортних засобів, що входять до складу автопоїзда;
міст– споруда, призначена для руху через річку, яр та інші перешкоди, межами якої є початок і кінець пролітних споруд;
мопед– механічний двоколісний транспортний засіб, трицикл та квадроцикл, що приводяться в дію за допомогоюдвигуна внутрішнього згорання робочим об’ємом менше 50 куб. см абоелектродвигуна максимальною номінальною потужністю не більше 4 кВт,тау яких максимальнаконструктивна швидкість не більше 50 км/год.(за винятком прирівняних до велосипедів транспортних засобів, максимальна конструктивна швидкість яких не перевищує 25 км/год.);
мотоцикл –механічний двоколісний транспортний засіб (з боковим причепом або без нього), що приводиться в дію за допомогою двигуна внутрішнього згоранняробочим об’ємом 50 куб. см і більшечи електродвигуна максимальною номінальною потужністюбільше 4 кВт, або у якогомаксимальна конструктивна швидкість більше 50 км/год.при будь-якому двигуні. Мотоцикли за своїми технічними характеристиками поділяються на категорії А1, А2 та А, визначені частиною третьою статті 43 цього Закону;
населений пункт– забудована територія, в'їзди на яку і виїзди з якої позначаються дорожніми знаками 5.45 "Початок населеного пункту" та 5.46 "Кінець населеного пункту", якщо на такій території діють умови руху, встановлені для населених пунктів, та 5.47 "Початок населеного пункту" і 5.48 "Кінець населеного пункту" (додаток 3), якщо такі умовирухуне діють;
національна система безпеки дорожнього руху – сукупність органів державної влади,органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ та організацій, незалежно від форми власності, громадських об’єднань та громадян, які взаємодіють відповідно до нормативно-правових актів та стандартів, що регулюють сферу забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні;
небезпека для руху– зміна дорожньої обстановки (у тому числі поява транспортного засобу, пішохода або іншого рухомого об'єкта, який наближається до смуги руху транспортного засобу чи перетинає її) або технічного стану транспортного засобучи стану вантажу, яка загрожує безпеці дорожнього руху і змушує водія негайно змінити швидкість або зупинитися. Окремим випадком небезпеки для руху є рух у межах смуги транспортного засобу іншого транспортного засобу назустріч загальному потоку;
небезпечний вантаж – речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльностіі тара з-під них, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об'єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварині які за законодавством віднесено до одного з класів небезпечних речовин;
небезпечний поворот – профіль дорогив плані з радіусом меншим ніж 500 м поза населеними пунктами, і меншим ніж 150 м – у населених пунктах, позначений дорожніми знаками 1.1 "Небезпечний поворот праворуч" або 1.2 "Небезпечний поворот ліворуч" (додаток 3);
обгін– випередження одного або кількох транспортних засобів, пов'язане зтимчасовимвиїздом на смугу зустрічного руху;
об'єкти дорожнього сервісу – майданчики для паркування транспортних засобів, автозаправні станції (комплекси), пункти технічного обслуговування, а також інші об'єкти, на яких здійснюється обслуговування учасників дорожнього руху та які розміщуються на землях дорожнього господарства або потребують їх використання для заїзду та виїзду на автомобільну дорогу;
об’їзд – маневр транспортного засобу зі зміною напрямку рухуабосмугируху (ряду), пов’язаний з наявністю на дорозі або смузі йогоруху перешкоди (в тому числі нерухомого транспортного засобу);
оглядовість– об'єктивна можливість бачити дорожню обстановку з місця водія;
оглядовість обмежена – видимість дороги (вулиці) в напрямку руху менше 100 м, яка обмежена геометричними параметрами дороги, придорожніми інженерними спорудами, насадженнями та іншими об'єктами, а також транспортними засобами;
острівець безпеки– технічний засіб регулювання дорожнього руху на наземних пішохідних переходах, конструктивно та (або) за допомогою дорожньої розмітки виділений на проїзній частині дороги та призначений у якості захисногоелементудля зупинки пішоходів під час переходу проїзної частини дороги. До острівця безпеки належить частина розділювальної смуги, через яку пролягає пішохідний перехід;
паркування– розміщення транспортного засобу на майданчику для паркування;
пасажир– особа, яка користується транспортним засобом і перебуває в ньому, але не причетна до керування нимта не є членом екіпажу;
перевага– право на першочерговий рух стосовно інших учасників дорожнього руху;
перевезення небезпечних вантажів– діяльність, пов'язана з переміщенням небезпечних вантажів від місця їх виготовлення чи зберігання до місця призначення з підготовкою вантажу, тари, транспортних засобів та екіпажу, прийманням вантажу, здійсненням вантажних операцій та короткостроковим зберіганням вантажів на всіх етапах переміщення, крім перевезення приватними транспортними засобами предметів побутового призначення;
перевезення організованих груп дітей– одночасне перевезення десяти і більше дітей з керівником, відповідальним за їх супроводження під час поїздки (на групу з тридцяти і більше дітей призначається додатково медичний працівник);
перестроювання – маневр, при якому відбуваєтьсяпереміщення транспортного засобу з однієї смуги (ряду) руху до іншої (іншого), але зберігається початковий напрямок руху. Не вважається перестроюванням зміщення транспортного засобу ліворуч або праворуч під час його руху в межах займаної смуги на проїзній частині, якщо транспортні засоби розміщуються на цій смузі в один ряд;
перешкода для руху (перешкода) – об'єкт у межах смуги руху транспортного засобу (в напрямку руху пішохода) або дефекти дорожнього покриття, які змушуютьводія (пішохода) маневрувати(обходити перешкоду) або зменшувати швидкість аж до зупинки. Безпідставна перешкода – перешкода, створена у випадках, коли це не пов’язано звиконанням вимог цього Закону та (або) забезпеченням безпеки дорожнього руху;
перехрестя– місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг(вулиць) на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень країв проїзної частини кожної з доріг(вулиць). Не вважається перехрестям місце прилягання до дороги(вулиці) виїзду з прилеглої території. Транспортні розв'язки у двох і більше рівнях окремими видами перехресть не являються. Кількість перехресть на цих транспортних розв'язках визначається кількістю місць перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні;
перехрестя з обмеженою оглядовістю – перехрестя, де видимість перехрещуваної дороги (проїзної частини) в сторону, з якоїможлива поява транспортних засобів, складає менше 100 м через особливості геометричних параметрів перехрещення доріг (проїзних частин), придорожні інженерні споруди, насадження та інші об'єкти, а також транспортні засоби;
перехрестя Т-подібне – перехрестя, утворене двома дорогами, одна з яких має продовження по прямій або кривій в плані, а інша прилягає до неї під прямим, гострим або тупим кутом. Може позначатися дорожніми знаком 1.23.1 або 1.23.2, а у випадку, коли два Т-подібні перехрестя розташовані безпосередньо одне за іншим – знаком 1.23.3 або 1.23.4 (додаток 3);
період (сезон) зимовий– період року з моменту, коли середньодобова температура повітря склала нижче +5о С і протрималася принаймні сім діб, але не пізніше ніж з 30 листопада, до настання літнього періоду;
період (сезон) літній– період року з моменту, коли середньодобова температура повітря склала +5оС і вище та протрималася принаймні сім діб, але не пізніше ніж з 31 березня, до настання зимового періоду;
пішохід– особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу. До пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в інвалідних колясках, ведутьв руках транспортний засіб, везуть санки, візок, дитячу чи інвалідну коляску, рухаються на роликах, скейті тощо;
пішохідна зона – територія населеного пункту, позначена знаками 5.33 "Пішохідна зона" та 5.34 "Кінець пішохідної зони"(додаток 3) і призначена для руху пішоходів та на якій заборонено або обмежено рух транспортних засобів відповідно до статті 68 цього Закону;
пішохідний перехід– ділянка проїзної частини або інженерна споруда, призначена для руху пішоходів через дорогу. Пішохідні переходи позначаються дорожніми знаками 5.35.1-5.35.2 "Пішохідний перехід", 5.36.1-5.36.2 "Підземний пішохідний перехід" та 5.37.1-5.37.2 "Надземний пішохідний перехід" (додаток 3),дорожньою розміткою 1.14.1-1.14.5 (додаток 4), пішохідними світлофорами. За відсутності дорожньої розмітки межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками або пішохідними світлофорами, а на перехресті, де перехід проїзної частини не заборонено, за відсутності пішохідних світлофорів, дорожніх знаків та розмітки – шириною тротуарів чи узбіч.
Регульованим вважається пішохідний перехід, рух по якому регулюється світлофором чи регулювальником, нерегульованим – пішохідний перехід, на якому немає регулювальника, світлофори відсутні або вимкнені чи працюють у режимі миготіння жовтого сигналу;
пішохідна доріжка– доріжка з покриттям, призначена для руху пішоходів, виконана в межах дороги чи поза нею і позначена знаком 4.13 "Доріжка для пішоходів" (додаток 3);
потерпілий у ДТП– юридична або фізична особа, життю, здоров’ю та/або майну якої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди заподіяна шкода, кримінальну або цивільно-правову відповідальність за яку несе винна у скоєнні ДТП особа;
прилегла територія– територія, що прилягає до краю автомобільної дороги (вулиці) та не призначена для наскрізного проїзду, а лише для руху до житлової зони, дворів, місць стоянки, об’єктів дорожнього сервісутощо або виїзду з них. Дорога, що веде у тупик, не є прилеглою територією;
причіп–транспортний засіб, призначений для експлуатаціїз тягачем (автомобілем, автобусом, трактором тощо)за допомогою спеціального жорсткого зчіпного пристрою. Напівпричіп – причіп, вісь (осі) якого розміщено позаду центра мас транспортного засобу (за умови рівномірного завантаження) і який обладнано зчіпним пристроєм, що забезпечує передачу горизонтальних і вертикальних зусиль на інший транспортний засіб, що виконує функції тягача;
проїзна частина–частина автомобільної дороги (вулиці) або прилеглої території, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів. Дорога може мати декілька проїзних частин, межами яких є розділювальні смуги;
регулювальник – уповноважений представник Національної поліції України, що виконує регулювання дорожнього руху у форменому одязіза допомогою жезлу, сигнального диска з червоним сигналом або світлоповетачем, свистка у відповідності до вимог частини 8 статті 50 цього Закону. Поліцейський може бути одягнений у формений одяг підвищеної видимості з елементами із світлоповертального матеріалу. Дорегулювальника прирівнюються працівники військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі, які мають відповіднепосвідчення та нарукавну пов'язку, жезл, сигнальний диск з червоним сигналом чи світлоповертачем, червонийліхтар або прапорець та виконують регулювання у форменому одязі;
смуга розділювальна – виділений конструктивно (розділювальна огорожа, бордюр, газон тощо) або за допомогою суцільних ліній дорожньої розмітки 1.1 або 1.2 (додаток 4) елемент автомобільної дороги, який розділяє суміжні проїзні частини. Розділювальна смуга не призначена для руху або стоянки транспортних засобів. За наявності бульвару посередині дороги він виконує функцію розділювальної смуги;
смуга руху–поздовжня смуга на проїзній частині(шириною щонайменше 2,75 м, якщо це не велосипедна смуга руху), позначена або не позначена дорожньою розміткою, яка має ширину, достатню для безперешкодного руху щонайменшев один ряд нерейкових транспортних засобів інших, ніж двоколісні або великогабаритні;
смуга для руху маршрутних транспортних засобів – смуга руху, що позначена дорожньою розміткою 1.2 та 1.24 (додаток 4) і знаком 5.11 "Смуга для руху маршрутних транспортних засобів" або, якщо рух по ній здійснюється назустріч загальному потоку, знаком 5.8 "Дорога із смугою для руху маршрутних транспортних засобів" (додаток 3), розміщена в межах проїзної частини і призначена для руху нерейкових маршрутних транспортних засобів;
стоянка–припинення руху транспортного засобу з причин, не пов'язаних із зупинкою, втому числі вимушеною чи обов’язковою;
таксі – легковий автомобіль, обладнаний відповідно до вимог законодавства(зокрема, таксометром), позначений розпізнавальним знаком «Таксі» згідно додатку 5 цього Законута призначений для надання послуг з перевезення пасажирів та їхнього багажу в індивідуальному порядку;
темна пора доби– частина доби від заходу до сходу сонця;
технічний стан транспортного засобу – сукупність фактичних експлуатаційних характеристик транспортного засобу та його зовнішнього вигляду;
транспортний засіб– пристрій, призначенийдля перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів та допущений для участі у дорожному русі;
транспортний засібвеликоваговий – транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з вагових параметрів якого перевищує встановлені статтею 34 цього Законудопустиму максимальну масу чи осьове навантаження;
транспортний засібвеликогабаритний – транспортний засіб з вантажем або без вантажу, хоча б один з габаритних параметрів якого перевищує встановлені статтею 34 цього Законудопустимі параметри;
транспортний засіб колісний–нерейковий транспортний засіб, сконструйований для руху за допомогою коліс, який використовується для перевезення людей і (або) вантажів, а також перевезення і приводу під час руху чи на місці встановленого на ньому обладнання чи механізмів для виконання спеціальних робочих функцій;
транспортний засіб триколісний (трицикл)–механічний транспортний засіб (автомобіль) з трьома симетрично розташованими колесами і, переважно, верховою посадкою водія та (або) мотоциклетним кермом, який в залежності від своїх технічних характеристик може належати до категорії АМ, А1 або А, визначених частиною третьою статті 43 цього Закону;
транспортні засоби маршрутні (транспортні засоби загального користування)– автобуси, тролейбуси і трамваї, що рухаються за встановленими маршрутами та мають визначені місця на дорозі (вулиці) для посадки (висадки) пасажирів;
транспортний засібмеханічний–самохідний транспортний засіб, що пересувається дорогою завдяки власному двигуну.Не вважаються механічними транспортними засобами велосипеди і прирівняні до них транспортні засоби, гужові вози (сані), причепи, а також інвалідні коляски, в тому числі з електродвигуном;
транспортний засібрейковий (трамвай) – механічнийтранспортний засіб у вигляді вагона (вагонів), що рухається спеціально облаштованими трамвайними коліями та призначений для перевезення пасажирів і їх багажу. До трамваїв прирівнюються платформи із спеціальним обладнанням, що рухаються трамвайними коліями. Усі інші транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі, вважаються нерейковими;
транспортний засібтихохідний – механічний транспортний засіб з вантажем або без вантажу, що за своїми технічними характеристиками може рухатися зі швидкістю не більше як 40 км/год;
трамвайна колія– елемент дороги, призначений для руху рейкових транспортних засобів, який обмежується по ширині спеціально виділеним вимощенням трамвайної лінії або дорожньою розміткою. По трамвайній колії допускається рух нерейкових транспортних засобів відповідно до частин8-8.3 статті 55 Закону;
тротуар– елемент дороги, призначений для руху пішоходів, який прилягає до проїзної частини або відокремлений від неї газоном;
тунель – горизонтальна або похила підземна штучна споруда, призначена для наскрізного проїздутранспортних засобів під землею (горою). Не вважається тунелем проїзд під прольотом мосту, естакади, шляхопроводу, віадука, надземного пішохідного переходу тощо;
удосконалене покриття– цементобетонне, асфальтобетонне, залізобетонне або армобетонне збірне покриття, бруківки, вимощені брущаткою і мозаїкою, збірне покриття з дрібнорозмірних бетонних плит, із щебеню і гравію, оброблених органічними і в'язкими матеріалами;
узбіччя– виділений конструктивно або суцільною лінією дорожньої розмітки елемент автомобільної дороги, який прилягає безпосередньо до зовнішнього краю проїзної частини, розташований з нею на одному рівні та не призначений для руху транспортних засобів, крім випадків, передбачених цим Законом. Узбіччя може використовуватися для зупинки і стоянки транспортних засобів, руху пішоходів, велосипедів (за відсутності тротуарів, пішохідних, велосипедних доріжок або у разі неможливості пересуватися по них), гужових возів (саней),вершників, для перегону худоби;
уразливі учасники дорожнього руху – пішоходи, велосипедисти, особи, що здійснюють рух на двоколіснихмопедах або мотоциклах, діти, люди старшого (похилого) віку та люди з інвалідністю, які є учасниками дорожнього руху;
учасник дорожнього руху– особа, яка використовує дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та транспортних засобів шляхом безпосередньої участі у дорожньому русі. До учасників дорожнього руху належать водії (в тому числі велосипедисти, особи, що керують гужовим транспортом, погоничі тварин і вершники), пасажири транспортних засобів та пішоходи;
фактори ризику – умови та обставини, що збільшують ймовірність отримання травм або загибелі людей внаслідок дорожньо-транспортної пригоди. До таких факторів ризику належать, зокрема, об’єктивні (незадовільний стан дорожнього покриття, складні погодні умови, рівень безпеки на дорогах тощо) та суб’єктивні (стан алкогольного, токсичного або наркотичного сп’яніння, хворобливий стан або стомлення, відволікання від управління транспортним засобом, порушення правил дорожнього руху, низька культура учасників дорожнього руху тощо) фактори;
шляхопровід– інженерна споруда мостового типу над іншою дорогою (залізницею) в місці їх перетину, що забезпечує рух по ній на різних рівнях та дає можливість з'їзду на іншу дорогу;
шолом мотоциклетний (мотошолом) – засіб пасивної безпеки для захисту голови водія (пасажира) при їзді на мотоциклі, трициклі, квадроциклі та мопеді, який конструктивно виконаний із зовнішньої твердої оболонки (метал, пластик, термопластик, композитні матеріали тощо) і еластичної внутрішньої, та має захисний ремінець (застібку) для його фіксації на голові;
шолом велосипедний (велошолом) – засіб пасивної безпеки для захисту голови велосипедиста (пасажира) при їзді на велосипедах та прирівняних до них транспортних засобах, який конструктивно виконаний, як правило, із пінополістиролу і зовнішньої пластикової оболонки, та має захисний ремінець (застібку) для його фіксації на голові.
штучні споруди– інженерні споруди, призначені для забезпеченняруху транспортних засобів і пішоходів через природні та інші перешкоди, а також сталого функціонування автомобільної дороги (мости, шляхопроводи, естакади, віадуки, тунелі, надземні та підземні пішохідні переходи, наплавні мости та поромні переправи, розв'язки доріг, підпірні стінки, галереї, уловлювальні з'їзди, снігозахисні споруди, протилавинні і протисельові споруди тощо).
Сусідня федерація не переживе другого терміну президентства Порошенка.