обґрунтування необхідності прийняття акта, які містять такі слова:
Головною причиною незадовільного стану безпеки дорожнього руху у будь-якій країні є визначені Європейською конференцією міністрів транспорту 26 квітня 2002 р. проблеми трьох рівнів.
1. Проблеми першого рівня – це проблеми, очевидні при поверхневому аналізі дорожньо-транспортних пригод: порушення водіями або іншими учасниками правил дорожнього руху (швидкість руху, нетверезий стан, ігнорування вимог дорожніх знаків тощо); невідповідність доріг або технічних засобів регулювання дорожнього руху технічним нормам і правилам; недостатньо розвинені служби порятунку й медичної допомоги потерпілим при ДТП.
2. Проблеми другого рівня – виявляються при більш глибокому аналізі проблем першого рівня: Правила дорожнього руху (законодавство) неясні, нелогічні й суперечливі; слабкий контроль над станом доріг та транспортних засобів з погляду їх безпеки; незадовільний рівень навчання водіїв і проведення іспитів на одержання права керування транспортними засобами; відсутність контролю за фізичним та психологічним станом водіїв. Проблеми цього рівня зменшують ефективність контрзаходів, спрямованих на вирішення проблем першого рівня.
3. Проблеми третього рівня – майже повністю сховані: недостатнє розуміння проблем безпеки руху особами, що ухвалюють рішення; існуюча система заходів з підвищення безпеки дорожнього руху незадовільна, дуже примітивна й неточна; взаємовідносини між органами влади в сфері безпеки дорожнього руху далекі від ясних, координація між ними відсутня; відповідальність і ресурси розподілені неефективно.
В Україні історично існувала прихильність до роботи з проблемам першого рівня, і лише іноді – другого. До діючих на сьогодні Закону України "Про дорожній рух" та Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10 2001 р. №1306, зміни вносились десятки разів. Але й досі ці нормативні акти не відповідають вимогам часу, європейським нормам, Конституції України, мають протиріччя між собою, що безпосередньо впливає на безпеку дорожнього руху. У 2008 році суттєво були підвищені штрафи для водіїв-порушників, але очікуваного результату не сталося. Країна продовжує втрачати на дорогах чимало своїх громадян.
Висновок очевидний: підвищити безпеку дорожнього руху для наших громадян, зберегти життя та здоров'я багатьох з них можуть тільки комплексні законодавчі зміни, які забезпечать вирішення проблем безпеки руху на всіх трьох рівнях та зможуть вплинути на основні складові дорожнього руху – його учасників, транспортні засоби, дороги.
Тепер розглянемо, яким чином "авторський колектив" Закону має намір привести ПДР у відповідність до європейських норм і зберегти життя громадян.
Цитата
Обязательства Договаривающихся Сторон
1. a) Договаривающиеся Стороны принимают соответствующие меры к тому, чтобы действующие на их территории правила дорожного движения по своему существу соответствовали положениям главы II
настоящей Конвенции. При условии, что эти правила ни в каком отношении не противоречат упомянутым положениям:
i) эти правила могут не включать те положения, которые относятся к случаям, не имеющим места на территории данной Договаривающейся Стороны;
ii) эти правила могут содержать положения, не предусмотренные в главе II;
b) положения настоящего пункта не обязывают Договаривающиеся Стороны предусматривать санкции за любое нарушение положений главы II, которые они включили в свои правила дорожного движения.
Авжеж цей обов'язок задекларований і в Проекті Закону:
Цитата
Відносини, пов'язані з дорожнім рухом та його безпекою, регулюються цим Законом та законами України, які стосуються дорожнього руху та його безпеки,чинними міжнародними договорами та іншими нормативно-правовими актами України у сфері дорожнього руху.
Стаття 3. Міжнародні договори України в сфері дорожнього руху та його безпеки
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Законом, то застосовуються правила міжнародного договору.
Трошки "європейської" теорії.
Конвенцією про дорожній рух передбачено:
Цитата
Расположение на проезжей части
3. Не нарушая иного рода положения пункта 1 статьи 7, /про неприпустимість створення перешкод іншим учасникам руху/ пункта 6 статьи 11 /точний зміст можна подивитись безпосередньо в Конвенції, або в кінці статті/ и других положений противоположного характера, содержащихся в настоящей Конвенции, водитель транспортного средства должен в той мере, в какой позволяют обстоятельства, находиться ближе к краю проезжей части, соответствующему направлению движения. Однако Договаривающиеся стороны или их территориальные подразделения могут регламентировать более конкретно правила расположения на проезжей части грузовых транспортных средств.
Але "авторський коллектив", наповнюючи змістом статтю 55. "Розташування транспортних засобів на дорозі" досить вільно запровадив вимогу рухатись ближче до правого краю проїзної частини.
Така вимога для всіх транспортних засобів чітко озвучена тільки для руху поза населеними пунктами.
Цитата
Цитата
Цитата
Виходячи з викладеного, можна констатувати, що Проектом Закону не передбачений обов'язок водія займати крайнє праве положення (смугу руху) на проїзній частині в межах населеного пункту.
Хоча цей обов'язок прямо передбачений міжнародною нормою.
Ця норма (вимога) витікає з необхідності :
- забезпечення безпечного інтервалу до транспорту, що рухається назустріч (якщо обидві автівки, що рухаються назустріч, будуть триматись правого краю, то це забезпечить найбільший інтервал між ними);
- убезпечення пішохода, який зупинився "на острівці безпеки або лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямків, а у разі їх відсутності - на середині проїзної частини";
- збільшення оглядовості вперед (особливо зустрічної смуги) для водія, що рухається позаду.
Чому я виділів "особливо зустрічної смуги"? Якщо, не дай Боже, трапиться зіткнення із нерухомим об'єктом, нехай на швидкості 40 км/год, то це буде зіткнення на швидкості 40 км/год. А якщо станеться зіткнення із рухомим об'єктом, який рухається назустріч із швидкістю теж 40 км/год, то це буде зіткнення на швидкості 40+40=80 км/год. наслідки будуть більш фатальними. Тому важливо, щоб водій мав достатню геометричну оглядовість для своєчасного прийняття рішення і реагування на зміни дорожньої обстановки.
Отже, на мій погляд, запропоновані проектом Закону України "Про дорожній рух та його безпеку" норми щодо розташування транспортних засобів на проїзній частині не ставить на меті збереження життя учасників дорожнього руху.